Remon-naar-uganda.reismee.nl

laatste update vanuit uganda!

Laatste update vanuit uganda!

Het is dan al weer zo ver, mijn laatste update vanuit Uganda, volgende week om deze tijd zit ik al weer thuis hard te leren voor mijn examens en misschien een beetje bij te slapen. Op maandag de 13e toen ik nog in mijn eentje zat in het guesthouse ben ik overdag bij de farm shop hier langsgeweest om te kijken wat ze hier allemaal verkochten en hoeveel het ongeveer kost. Ook was het wel goed om even die vrouw gesproken te hebben die daar de eigenaar van is. Ik ben van plan deze week (mijn laatste week) nog een cooperatie op te zetten tussen de 5 grootste boeren uit de omgeving om als doel kennis uit te wisselen van elkaar en ook eventueel de kleine boeren te ondersteunen.

Na het bezoek bij de farm shop ben ik met de boda boda naar elyass geweest. En nog even rondgekeken bij onze stekplanten van passievrucht, en de passievrucht planten zelf. Toen hebben we samen de allereerste passievrucht geoogst die er door middel van hand bestuiving is gaan groeien de afgelopen paar weken. Elyass was dolblij, want nu kon hij eindelijk lekker geld gaan verdienen en het schoolgeld van zijn kinderen betalen. Ook heeft samuel me het stukje demonstratie land laten zien van de al bestaande cooperatie voor de kleinschalige boeren. Dit zijn 6 verschillende stukken land met 6 verschillende soorten groenten. In de avond kwamen ze met zijn allen weer thuis. Ik merkte wel dat ik nog steeds wel moe was van de safari. De dagen zijn wel redelijk lang als je de hele dag actief bezig bent.

Op dinsdag heb ik mijn 2e serie lessen op de bright future gegeven, hier heb ik met 6 verschillende klassen een enorm stuk landbouwgrond voor groenten aangelegd en gezaaid. Ook kwamen de eerste plantjes van de rode amaranth al weer uit de grond van de week ervoor. Dit ging dus heel erg hard. Aan het einde van de middag was ik pas klaar met het lesgeven daar. Ik heb een lift terug gekregen van de headmaster naar het dorp, zo was ik dus toch nog lekker snel thuis.

De volgende dag ben ik met mijn eerste lessen begonnen op de st. paul primary school. Dit was me toch nog best wel een hele happening. Bijna alle leraren kwamen kijken hoe ik met klas 5 een echt groot stuk land ging slashen ( soort van bosmaaien alleen dan met de hand) en daarna voor de helft omploegen met een handploeg en 70 kinderen. Een van de leraren (richardson) heeft ook nog een dansje gedaan, en ik heb met christoppher op het einde ook geprobeerd te kijken of ik land kon kopen. De kinderen waren na anderhalf uur met de hand ploegen wel erg moe, dus toen hebben we het uitgesteld naar de volgende dag of vrijdag.

Op de donderdag ben ik begonnen op de bright future met het schrijven van brieven, 1 leraar, de headmaster en een leerling uit de hoogste klas mochten een brief schrijven. Deze 3 brieven zou ik dan meenemen naar nederland om ze hier aan basisscholen aan te bieden om op zo een manier de relatie tussen de bright future school en een nederlandse basisschool op te zetten. Ook ben ik nog even bij een van deze leraressen thuis geweest. Het leek er wel steeds meer op dat deze lerares (22 jaar) me aan het versieren was. Al helemaal toen ze vroeg of ik in het weekend in jinja misschien samen iets wilde drinken. Na het bezoek aan de bright future ben ik naar de st paul school geweest om daar nog werk te verrichten. Uiteindelijk heb ik een voorlichting gegeven over groenten en vitaminen, dit als onderdeel van mijn schooltuintjes project. In de avond zou de headmaster van de bright future langskomen bij het guesthouse om zijn brief in te leveren, en om samen met Maurien te kijken of het e-mail adres van de school nog functioneel was. Dit bleek wel het geval te zijn.

Op vrijdag moest ik al weer vroeg uit de veren, in de ochtend zou ik naar de st paul school gaan weer om het project daar af te ronden. De 6e klas is begonnen met het verder omploegen van het stuk land, en vervolgens ook gelijk zaaibedden te maken en te zaaien. Ieder 2tal had zijn eigen langwerpige heuvel (zo eentje die je ook bij aardappels ziet) om daar vervolgens zelf in te zaaien. Ze mochten aan het begin van hun heuvel een bordje zetten met hun namen erop om te laten zien dat die van hun is. Zo blijven ze toch verbonden met het project en zijn ze eerder geneigd er meer energie in te stoppen. Voor het hele project heb ik een van de leerlingen gebombadeerd tot farm-manager hij vond het fantastisch om overal op toe te zien hoe het allemaal gebeurde en of alles wel goed ging. Dus hem heb ik daarna beloond met 2 ballonnen. Dit was een zeer geslaagde middag, en echt heel veel land gedaan. In de avond zijn we met 3 leraren van de st paul school wat wezen drinken bij ons in het guesthouse. Hier hebben ze van mij alle drie een oranje zonnenbril gekregen. En we zijn op de foto geweest met zijn allen. Deze foto hebben Maurien en Leendert af laten drukken bij de photocopy shop in een stadje richting de hoofdstad.

Op zaterdagochtend zijn we heel vroeg vertrokken om in het weekend naar het guesthouse in jinja te gaan. Dit omdat hier nog andere vrijwilligers zijn en omdat we dan naar een zwembad kunnen. We vertrokken om 7 uur en kwamen uiteindelijk om 11 uur bij het resort aan. Jinja is denk ik de meest westerse stad van heel Uganda. Aan de rand van de stad ontspringt ook de nijl, dat is dus ook wel cool om te zien. In het resort aangekomen hebben we met zijn 4en eigenlijk niks anders gedaan dan lekker zwemmen en beetje schoon weken door al het chloor. Want na 3 weken nkokonjeru en alleen koud douchen was een grondige schoonmaak toch wel een keer nodig. Ook heb ik hier voor het eerst warm gedouched weer. Toen ik er eenmaal onderstond vond ik het eigenlijk niet heel speciaal, dat wordt dus lekker lauw douchen als ik weer terug ben in nederland. Nadat we uitgezwommen waren gingen we om 5 uur richting het centrum om daar eventjes naar een leuke eetgelegenheid te zoeken. Alleen toen ik mijn boda boda chauffeur geld gaf om te wisselen reed hij er met 20.000 vandoor. En de rit koste maar 5000 (3000 is ongeveer een euro). Dit was dus wel een beetje balen, en door alle drukte en moeheid van het zwemmen zag ik de grote stad even helemaal niet meer zitten. Uiteindelijk hebben we eerst de spullen weggebracht bij het guesthouse. Hier heb ik een kamer gedeeld met lotte, wel had ik een weddenschap om buiten te gaan slapen die nacht. Maar eerst hebben we nog even superlekker gegeten bij een redelijk westers restaurant. Hier heb ik een heerlijke pizza calzone op. Dit was ook de eerste keer echt goed eten sinds mijn aankomst in Uganda. Voor het hele uit eten heb ik 32.000 moeten betalen uiteindelijk. Dit is dus 10 euro ongeveer.

In de avond ging iedereen al vroeg naar bed en heb ik eerst geprobeerd buiten te slapen nog. Dit is er niet helemaal van gekomen. Het is een enorm groot overdekt terrass met heerlijke slaapbanken. Alleen door de harde regen kreeg ik het toch een beetje koud op een gegeven moment.

Zondag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt naar het startpunt van de nijl en daar met uitzicht lekker gelunched. Als avondeten hebben we met alle vrijwilligers samen gekookt. En in de avond nog heerlijk bij het kampvuur gezeten.

Op maandag ben ik op souvenir jacht geweest. Dit was ongeveer de hele ochtend onderhandelen, onderhandelen en nog eens onderhandelen. Maar uiteindelijk heb ik leuke souvenirs weten te vinden en ook iets leuks voor mezelf gekocht. Na nog even gezellig wat gedronken te hebben in het centrum ( een overheerlijke vanille milkshake) zijn we op de markt fruit wezen halen als lunch, om uiteindelijk om 3 uur richting de taxi te gaan weer terug naar nkokonjeru. Die rit is mij zo slecht bevallen dat ik toen ik in het dorpje was ik gelijk naar bed ben gegaan tot het avondeten (9 uur). En onze gastheer John zou het weekend naar kampala gegaan maar die is nu(dinsdag) eigenlijk nog steeds niet terug.

Vandaag (dinsdag) heb ik in de ochtend balonnen uitgedeeld op de st paul school voor alle deelnemers van het schooltuintjes project, en zelf ook nog even naar de schooltuintjes geweest. Want gister zouden ze er nog een stukje zelf bij zaaien. Dit hadden ze heel erg goed gedaan.

Daarna ben ik naar de judva primary school geweest. Samen met richardson de headmaster en lotte. Hier zou een voetbalcompetitie plaatsvinden tussen de st. paul en de judva en we waren uitgenodigd om te kijken. Ook staat naast deze school de kerk waar Maurien en Leendert gaan renoveren de komende paar weken. Toen we daar aankwamen zijn we eigenlijk gelijk begonnen met ook op deze school schooltuintjes aan te leggen, zodat ze zelf konden zaaien. Vervolgens hebben we naar de voetbalcompetitie gekeken, ook Maurien en Leendert vervoegden zich bij ons. Was een redelijk oneerlijk spel, maar uiteindelijk werd er toch nog goed gevoetbald. Op de terugweg van de judva naar het dorpje (1 uur lopen ongeveer) zijn wij 4en nog een keer samen met de leraren wat wezen drinken bij de bar in het dorpje. Hier hebben we een kleine speech gekregen en een presentje voor ons goede werk op de scholen. Dit was toch wel erg leuk. Toen we om 7 uur uiteindelijk weer terugwaren is de headmaster van de bright future nog even langs geweest om te vragen of ik van de week nog langs kwam voordat ik wegging. En toen zat deze mooie dinsdag er al weer redelijk op;-)

Reacties

Reacties

fam. Gans-Tas

Hoi Remon,

Hieronder eerst nog even een reactie op je blog van vorige week, die door omstandigheden nog niet op je pagina was gepost. Daaronder vind je een reactie op je meest recente blog.

Reactie op blog van vorige week:

Tjonge, het Afrikaanse bestaan lijkt je inmiddels flink eigen te zijn geworden. En je schooltuintjes-programma loopt lekker, al is dit in de afgelopen week onderbroken door de Safari die je hebt gemaakt.

Dat zal ook weer een bijzondere ervaring zijn geweest. Je hebt in levenden lijve kunnen aanschouwen waarom je de big 5 liever niet door de schooltuintjes van je project wilt zien denderen.

Was het overigens heel bijzonder om deze vijf dieren in een termijn van drie dagen te kunnen spotten, of is de wildstand dermate dat dit niet heel uniek is?
Wat moet die waterval een enorme massa van kletterend water zijn geweest, om van dichtbij te kunnen aanschouwen (en horen). Waarschijnlijk heb je er wel foto’s van genomen.

Succes met je het verdere verloop van je schooltuintjesproject. Geniet van de mooie interacties met de schooljeugd die je daarbij zult beleven.

Reactie op blog van deze week:

De tijd vliegt, ook in Uganda zo blijkt. Zo ben je daar net ingeburgerd en zo is het al bijna weer dagen aftellen tot aan je vertrek.
Je hebt een hoop contact met de plaatselijke landbouwers gehad in de afgelopen tijd.
We zijn benieuwd of je na je terugkomst in Nederland nog wat contact met ze kunt onderhouden.

Leuk dat er zoveel scholieren meededen aan je schooltuintjesproject. Jullie hebben rond de scholen een hele metamorfose aan de plaatselijke infrastructuur tot stand gebracht.
Tja, dan dat ploegen met de hand. Dat was misschien meer iets voor de leerkrachten geweest, maar die stonden nota bene een vroegtijdige oogstdans of iets dergelijks op te voeren. Hup, handen aan de ploeg en een voorbeeld zijn voor de kids, zo lijkt me.

En, Remon, met betrekking tot jouw verkleuringsgraad; Je zult inmiddels waarschijnlijk al bijna niet meer van de inheemse bevolking te onderscheiden zijn. Geen wonder dat de lerares jou, als de grote onbekende knappe man uit haar regio, wel bij haar tuis wilde ontvangen. En toen ze er eenmaal achter kwam dat je uit Nederland komt, zag ze waarschijnlijk al helemaal een bright future voor zichzelf tegemoet.
Gelukkig sta je sterk in je schoenen en heb je – denkend aan je lieve vriendin in Nederland – de avances van de lerares natuurlijk resoluut weerstaan en is het uitgaan er waarschijnlijk niet van gekomen.

Het lijkt erop dat de scholieren zich geïnteresseerd door je hebben laten informeren en zich daarna flink enthousiast zijn gaan inzetten voor het kaveltje van hun eigen groepje. Mooi dat je met de leerkrachten een toost op het succesvolle project hebt kunnen doen.

Tijdens je verblijf in de stad Jinja kwam je toch weer even in aanraking met de (on)gemakken van een wat meer geciviliseerde omgeving. Deze omgeving was misschien toch ergens ook wel welkome afwisseling?

Is het de bedoeling dat er na jou ook andere vrijwilligers
komen die zich gaan richten op het schooltuintjes project, of wordt het project aan de scholen over gedragen als jij vertrekt?

Maar er daar een onvergetelijke afsluiting van en alvast een goede terugreis toegewenst.

Heel veel groeten, ook van Damion en Estelle,

Tante Annemieke en oom Jeroen.

martin tas

hoi remon

je had af gelopen week een drukke agenda
mooi dat het zo goed loopt
dit is de laatste week alweer de tijd vliegt
je zal wel even flink moeten wennen
als je weer thuis bent
maak er nog een paar mooie dagen van

groeten martin

lenie tas

hallo remon je bent een goede ondernemer om daar een cooperatie voor boeren op te zetten,ze zullen daar wel blij met je zijn.zit toch in de genen.het schooltuintjesproject ik vraag mij eigen af hoe hard groeit daar een plant wel niet.nu veel sucses en hou energie over voor je exsamen.goede reis toi.toi toi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo